Hoe haal je klanten binnen met online marketing?
Online marketing; voor veel ondernemers nog een vaag begrip. “Dat zijn toch websites enzo” is een veel gehoorde kreet. “Ik heb nog wel een neefje die dat voor me in elkaar zet”. Sorry hoor, maar die tijd is voorbij!
Om het te verduidelijken; online marketing bestaat uit veel facetten: social media, google adwords, seo (search engine optimization), blogging, fora, websites en ga zo maar door. Enorm veel kansen, maar niet voor iedere ondernemer gelden dezelfde kansen. Een lingeriewinkel heeft wellicht meer kansen op Facebook terwijl een lingerie-webshop daarnaast ook heel goed Google AdWords in kan zetten. Maar hoe krijg je nu klanten uit online marketing?
Ieder bedrijf heeft tegenwoordig wel een website op internet waar de bezoekers informatie kunnen vinden over de diensten die het bedrijf aanbiedt, maar ook om producten online te kunnen bestellen van het bedrijf. Al weer enige jaren geleden zag je een enorme toename van webshops en online aankopen, online bestellen is makkelijk en in veel gevallen goedkoper dan kopen in een fysieke winkel. Sommige bedrijven maken ook offline veel reclame waardoor ze online ook weer beter vindbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan grote webwinkels zoals Bol.com of aan Bedrijven als Thuisbezorgd.nl. Feit blijft wel dat je als bedrijf niet alleen goed gevonden moet worden online, maar dat je ook goede kwaliteit te bieden hebt. Want als de kwaliteit te wensen over laat terwijl je toch goed online wordt gevonden, dan zal je toch weinig omzet draaien. Denk dus altijd aan je klanten.
Laten we eens beginnen met Google AdWords. Je kent het wel, je bent op zoek naar een product of dienst via Google. Bijvoorbeeld een marikaanse koelkast. Je typt het in en Google gaat direct op zoek door de miljoenen websites die er tegenwoordig zijn en geeft je de meest relevante websites bovenaan. Dit zijn allemaal aanbieders van websites en ze zetten ook allemaal google adwords in. Jij klikt op een van deze aanbieders en je koopt je koelkast. Jij bent blij en de aanbieder is blij. De aanbieder betaalt slechts een klein bedragje per klik op zijn websiten en heeft daarmee ook direct een geinteresseerde klant te pakken. Jij hebt zelf gezocht op ‘Amerikaanse koelkast kopen’ en de adverteerder heeft in Google AdWords aangegeven dat hij bovenaan wil staan als iemand op die zoekterm zoekt. Erg relevant dus!
Zoekmachine marketing - een belangrijke vorm van online marketing die kan zorgen voor het vergroten van de online vindbaarheid van een bedrijf is het inzetten van zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing kun je eigenlijk onderverdelen in zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Bij zoekmachine adverteren betaal je eigenlijk voor het vertonen van advertenties op websites of in de zoekresultaten van de zoekmachines. Let er wel op dat dit niets te maken heeft met betere rankings maar puur om zichtbaarheid online omdat je ervoor betaalt. Tegenwoordig is ook adverteren via Social media platforms erg in opkomst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook advertising.
Zoekmachine optimalisatie
Bij zoekmachine optimalisatie ( SEO ) zorg je ervoor dat je je website hoger krijgt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google door ervoor te zorgen dat je website belangrijk wordt voor de bezoekers. Hoe belangrijk bijvoorbeeld Google een website over een bepaald onderwerp vindt, hoe hoger die site in principe in de zoekresultaten terecht kom. Het beoogde doel van Google is namelijk onder andere om de bezoekers die naar informatie of wat dan ook op zoek zijn, de meest relevante resultaten te laten zien. Op die manier blijven de bezoekers bovendien Google gebruiken omdat ze vinden wat ze zoeken en dat zorgt weer voor advertentie-inkomsten voor de zoekmachinereus. Omdat SEO tijdrovend is en toch wel de nodige specialistische kennis vereist, besteden veel bedrijven die online vindbaarheid serieus nemen de SEO uit aan speciale zoekmachinemarketingbureaus. Die zetten dan een SEO campagne op met als doel de website zo goed mogelijk te laten vinden op internet. Daarnaast houden dergelijke bedrijven zich ook bezig met betaald adverteren, conversie en nog een aantal andere zaken die te maken hebben met het vergroten van de vindbaarheid online van een bedrijf.
Of neem nu social media. Hoe krijg je daar nu klanten door? Nou, bijvoorbeeld zoals reisorganisaties dat doen. Je hoeft het woord vakantie maar te noemen op Twitter en ze geven al een reactie waarin ze laten zien dat ze goede aanbiedingen voor je hebben. Waarom zou je dat zelf ook niet zo kunnen doen voor jouw bedrijf? Dit is natuurlijk de snelle manier, de manier waarop iedereen het het liefste wil. Maar om structureel nieuwe klanten te krijgen, moet je gewoon veel naamsbekendheid en een goed imago hebben. Nou, dat kun je door de jaren heen op social media laten zien, je plaatst leuke, interessante, behoefte opwekkende content en je creeert vanzelf een bepaald beeld (imago).
Natuurlijk is dit allemaal niet zo gemakkelijk als je zelf denkt. Daarnaast is het ook erg verstandig om dit door een expert te laten doen; je weet dat het een grote kans van slagen heeft en je bent er zelf weinig tijd mee kwijt. Ga daarom eens op zoek naar een online marketing bureau of een social media bureau.
Wilt u eerst antwoord op uw vragen? Leg eens vrijblijvend contact met ons voor een vrijblijvende intake? Wij staan voor u klaar!
Terug naar overzicht