Wat houdt een coachingsgesprek in?
Het coachingsgesprek - Verduidelijking van kwaliteiten en doelen
Tegenwoordig is het steeds moeilijker om duidelijkheid te hebben wat betreft je eigen kwaliteiten en doelen. Er zijn zoveel mogelijke opties dat het geheel alleen maar complexer wordt en men door de bomen het bos niet meer ziet. Op de werkvloer kan dit heel onprettig en ongewenst zijn. Als oplossing hiervoor wordt er op de werkvloer steeds meer gebruik gemaakt van coachingsgesprekken. Hierdoor hoopt men de problemen op te lossen en te komen tot nieuwe inzichten. Voor veel mensen is het begrip ‘coachingsgesprek’ nog wat vaag, vandaar hieronder de basisinformatie over het coachingsgesprek.
Het coachingsgesprek: Wat is het?
Bij een coachingsgesprek wordt er door de manager(coach) en de werknemer(gecoachte) gewerkt aan een ontwikkeling. Door middel van deze ontwikkeling is het de bedoeling dat er kwaliteiten vrijkomen en de werknemer (gecoachte) daardoor ook beter zal presteren. Het coachingsgesprek is vooral gericht op meer duidelijkheid van de kwaliteiten en de doelen. Het is belangrijk in een coachingsgesprek dat er helderheid bestaat over het te bereiken doel.
Een belangrijk kenmerk van een coachingsgesprek is dat in het coachingsgesprek de gecoachte het initiatief heeft. Natuurlijk is er bij samenwerking altijd bereidheid van beide kanten nodig, maar bij een coachingsgesprek geeft de gecoachte aan wat hij wil en wanneer. Zo heeft hij te bepalen wanneer het eerstvolgende coachingsgesprek zal plaatsvinden en wat er dan in het coachingsgesprek behandeld zal worden. Op dit gebied verschilt coachen dan ook van leidinggeven waarbij de leidinggevende het initiatief heeft.
Het coachingsgesprek: wat zijn belangrijke eigenschappen van de coach?
Bij een coachingsgesprek is het belangrijk dat de coach bepaalde eigenschappen bezit en zo de juiste structuur aan het coachingsgesprek kan geven.
De coach moet de juiste vragen weten te stellen in het coachingsgesprek om zo de gecoachte aan het denken te zetten. Het is belangrijk dat de coach niet het coachingsgesprek gaat leiden, vandaar dat hij slechts ‘op de achtergrond ‘ aanwezig hoort te zijn. Hij moet ook samenvatten en doorvragen om het zo voor de gecoachte helder te maken. Het is belangrijk dat de coach daadwerkelijk de tijd neemt voor het coachingsgesprek en eerlijk is. Alleen als de coach aan deze eigenschappen voldoet zullen de coachingsgesprekken kans van slagen hebben.
Het coachingsgesprek: wat is de structuur?
Aangezien een coachingsgesprek resultaatgericht is, is het logisch dat de eerste vraag betrekking heeft waarom er überhaupt een coachingsgesprek plaats heeft. Een coach maakt vaak gebruik van het zogenaamde ‘GROW-model’ in een coachingsgesprek. Aan de hand van dit model kan een coach op een gestructureerde wijze vragen stellen in het coachingsgesprek:
Volgens dit model beginnen de coach en de gecoachte persoon in het coachingsgesprek met te besluiten welk onderwerp ze zullen aanpakken en wat hun doel zal zijn van het coachingsgesprek. Hierna evalueert de gecoachte persoon met behulp van de coach de eigen prestaties, waarbij vaak specifieke prestaties worden aangehaald. Als laatste stap in het coachingsgesprek wordt besloten welke maatregelen er genomen moeten worden en worden de doelen vast gelegd.
Het coachingsgesprek: kans van slagen?
In principe kan iedereen, die bepaalde eigenschappen heeft, coach zijn in een coachingsgesprek. Vaak wordt op de werkvloer automatisch de manager/leidinggevende aangewezen om dit te doen. Uit ervaringsverhalen is vaak gebleken dat een coachingsgesprek vaak als positief wordt ervaren. Het is een soort van functioneringsgesprek maar dan op een geheel andere wijze. Bij de evaluatie van een coachingsgesprek wordt er vaak gekeken naar het feit of het doel behaald is, en of het coachen prettig is verlopen. Want dat is waar een coachingsgesprek om draait: het doel te behalen en op een prettig en duidelijk verloop.
Wilt u eerst antwoord op uw vragen? Leg eens vrijblijvend contact met ons voor een vrijblijvende intake? Wij staan voor u klaar!