Blog

Wat is het verhaal achter uw ‘story’?

Zo lang er mensen bestaan worden er al spannende verhalen verteld. Verhalen zijn sinds onze geboorte al een onderdeel van ons leven. Maar waarom is ‘storytelling’ zo’n krachting communicatiemiddel? Er is toch helemaal niets nieuws aan verhalen vertellen?

Welke boodschap overbrengen

Er zijn talloze manieren om te communiceren. Maar de beste manier om uw publiek naar u te laten luisteren, is om verhalen te vertellen. Levensechte verhalen over wat u en uw organisatie drijft, verhalen die mensen raken. Een pakkende anekdote, een persoonlijke invalshoek, een detail dat beklijft: ze blazen leven in de boodschap die u wilt overbrengen.

Storytelling

Het toepassen van verhaalvormen en verhaaltechnieken met als doel jouw boodschap optimaal te communiceren wordt ook wel ‘storytelling’ genoemd. Het gebruik van de Engelse term onderscheidt het doelmatig gebruiken van verhalen, van de kunst van het ‘verhalen vertellen’ die als doel heeft mensen te vermaken of in contact te brengen met bronnen van wijsheid die de werkelijkheid van het hier en nu overstijgen.

Wereld van cijfers

Om een ‘story’ te kunnen vertellen moeten we de buitenwereld, de werkelijkheid, in ons hoofd kunnen bevatten om er iets mee te kunnen. We moeten een ‘mentale representatie’ hebben van alles wat we uit onze zintuigen of uit onze herinnering binnenkrijgen, anders kunnen we er niets mee. Denken wij bijvoorbeeld aan een balans, dan helpen de aanduidingen boven de kolommen wel een beetje om te begrijpen waar het over gaat. Maar over het algemeen begrijpen wij niet waar de balans inhoudelijk over gaat. Een aanvullende verhaal en uitleg zou een voorstelling kunnen geven wat de wereld van cijfers in werkelijkheid betekenen.

Verschillende verhaalvormen

Omdat we met onze communicatie voortdurend proberen de juiste representatie van de werkelijkheid in het hoofd van een ander te krijgen, is het bestuderen van het fenomeen verhaal onmisbaar. Er zijn allerlei verschillende verhaalvormen, die allemaal hun eigen draai geven aan de voorstelling van de werkelijkheid. Vanuit het doel dat je met je communicatie hebt (bijvoorbeeld inspireren, motiveren, corrigeren, positioneren) kun je op zoek naar de verhaalvorm die het beste past. Voor het vinden van de fijne nuances kan het helpen om ‘de kunst af te kijken’ van vertelkunstenaars.

Training ‘Storytelling’

In een training storytelling maakt u kennis met de uitgangspunten van het eeuwenoude ambacht van verhalen vertellen. Thema’s die aan de order komen zijn onder anderen
– Wat is storytelling?
– Wanneer gebruik je het wel en niet?
– De kracht van details.
– De persoonlijke anekdote: kansen en valkuilen
– Helder denken, beter schrijven