Blog

Waar moet je op letten bij salarisadministratie?

Waar moet je op letten bij salarisadministratie?

Wanneer je een startende ondernemer bent en je bedrijf gaat lekker, er komt steeds meer werk die je niet alleen aan kan. Dan is de volgende stap vaak logisch: extra personeel aannemen. Er komt veel bij kijken wanneer je extra personeel gaat aannemen. Behalve kwaliteit van een nieuw personeel zit er ook een hoop administratie aan vast. Je bent ook verplicht om loonadministratie bij te houden. Dit is nodig voor de belastingdienst. Je kunt ervoor kiezen om zelf te doen of je zou het kunnen aanbesteden aan bijvoorbeeld Salarisadministratiekantoor. Wanneer je er voor kiest om zelf te doen neem je al gauw een rol aan van een boekhouder.

Je loonadminstratie bestaat uit verschillende formulieren en berekeningen. Er zijn bijvoorbeeld formulieren zoals loonstaat, loonstrook en de jaaropgave. Deze formulieren dien je allemaal zorgvuldig in te vullen. Al deze formulieren zijn nodig om aan de belasting aan te geven wat er voor loon en belasting er moet worden betaald. Al deze gegevens ben je ook verplicht om 7 jaar te bewaren mocht er controle komen van de belasting. Kortom een hoop werk en verantwoordelijkheid, wanneer ze erachter komen dat je administratie niet goed op orde hebt kun je vervelende boetes krijgen.

Salarisadministratie op orde: 5 zaken waar het mis kan gaan

1)Werkkostenregeling
Hier zijn veel regelingen waar je rekening mee met houden wat valt er onder de vrije ruimte wat kun je wel met btw belasten en wat niet. Zorg er voor dat je op alle toepassingen op de hoogte bent dit kan namelijk jaarlijks veel geld schelen of kosten.

2) Eigen risicodrager ZW/ WGA
Het komt voor dat er ondanks de eigen-risicodragerschap toch premies worden betaald.

3) Sectorpremies
Organisaties worden door de Belastingdienst ingedeeld in sectoren. Aan de hand hiervan rekent ze met een bepaalde sectorpremie. Controleer goed of de sectorindeling van de Belastingdienst overeenstemt met de werkelijke werkzaamheden.

4) Premiekorting oudere en jongere werknemers
Een werkgever die een uitkeringsgerechtigde van 56+ in dienst neemt, heeft recht op premiekorting. Deze korting kan oplopen tot € 7000.

5) Premiekorting arbeidsgehandicapte werknemers
Bij het in dienst nemen van iemand met een arbeidshandicap bestaat de mogelijkheid om korting te ontvangen op de WAO-, WIA- en WW-premie.