Blog

Vindbaar zijn op internet?

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig wel een website op internet waar de bezoekers informatie kunnen vinden over de diensten die het bedrijf aanbiedt, maar ook om producten online te kunnen bestellen van het bedrijf. Al weer enige jaren geleden zag je een enorme toename van webshops en online aankopen, online bestellen is makkelijk en in veel gevallen goedkoper dan kopen in een fysieke winkel. Sommige bedrijven maken ook offline veel reclame waardoor ze online ook weer beter vindbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan grote webwinkels zoals Bol.com of aan Bedrijven als Thuisbezorgd.nl. Feit blijft wel dat je als bedrijf niet alleen goed gevonden moet worden online, maar dat je ook goede kwaliteit te bieden hebt. Want als de kwaliteit te wensen over laat terwijl je toch goed online wordt gevonden, dan zal je toch weinig omzet draaien. Denk dus altijd aan je klanten.

Zoekmachine marketing

Een belangrijke vorm van online marketing die kan zorgen voor het vergroten van de online vindbaarheid van een bedrijf is het inzetten van zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing kun je eigenlijk onderverdelen in zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Bij zoekmachine adverteren betaal je eigenlijk voor het vertonen van advertenties op websites of in de zoekresultaten van de zoekmachines. Let er wel op dat dit niets te maken heeft met betere rankings maar puur om zichtbaarheid online omdat je ervoor betaalt. Tegenwoordig is ook adverteren via Social media platforms erg in opkomst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook advertising.

Zoekmachine optimalisatie

Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat je je website hoger krijgt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google door ervoor te zorgen dat je website belangrijk wordt voor de bezoekers. Hoe belangrijk bijvoorbeeld Google een website over een bepaald onderwerp vindt, hoe hoger die site in principe in de zoekresultaten terecht kom. Het beoogde doel van Google is namelijk onder andere om de bezoekers die naar informatie of wat dan ook op zoek zijn, de meest relevante resultaten te laten zien. Op die manier blijven de bezoekers bovendien Google gebruiken omdat ze vinden wat ze zoeken en dat zorgt weer voor advertentie-inkomsten voor de zoekmachinereus. Omdat SEO tijdrovend is en toch wel de nodige specialistische kennis vereist, besteden veel bedrijven die online vindbaarheid serieus nemen de SEO uit aan speciale zoekmachinemarketingbureaus. Die zetten dan een SEO campagne op met als doel de website zo goed mogelijk te laten vinden op internet. Daarnaast houden dergelijke bedrijven zich ook bezig met betaald adverteren, conversie en nog een aantal andere zaken die te maken hebben met het vergroten van de vindbaarheid online van een bedrijf.